Nu gör jag det!

Min egen designtröja och handduken som inspirerade mig. Snart klar med bakstycket. Och ja det blir en kofta med lång ärm.

Halsringning och axlar ska avmaskas sen kan jag lägga upp till ärm eller ena framstycket eller båda. Skönt att växla lite mellan strumpstickor och rundsticka.

Snart ser jag om garnet räcker eller om jag behöver komplettera, när jag köpte garnet hade jag ingen koll alls på garnåtgång jag bara valde det jag gillade.

Nu gäller det att hålla fast vid denna, inte få massa nya idéer som jag bara måste sticka eller virka. Denna ska verkligen bli klar!

Men lite kan man ju klura medans man stickar och det är inte min sista egendesign, om modellen funkar bra kommer det nog en kofta i ull också.


Jag läste någonstans hur stickerskor och stickare tänker om sina verktyg, stickorna. Oj va olika man tänker; vissa tyckte man skulle lägga krutet på garnet och inte satsa pengar på stickorna, andra hade riktigt gamla stickor som de bara älskade, några gilla strumpstickor andra inte osv. Jag är den som bara älskar att köpa fina verktyg som gör min stickning lustfylld, jag vill att stickan ska kännas mjuk å skön att hålla i, glidet ska vara bra, spetsen ganska spetsig och så ska de vara vackra att se på, gärna ligga i vackra fodral. Just nu suktar jag efter Karbonz, jag tror jag gillar dem, ska prova nästa vecka.

Sen har man såklart inte råd att köpa allt man vill ha, men då kan man vänta och längta och sen ge sig själv en present. Jag köper heller aldrig billigt syntetgarn i mataffären. Jag väntar hellre tills jag har råd och köper det garn jag verkligen vill ha. Att kolla garn på nätet blir ju lite som att fönstershoppa, man kan drömma och fundera men inte alltid klicka på köpknappen, sen när man väl kan handla, känslan när det kommer ett paket i postlådan, då är det verkligen som att få en present, känslan från när man var liten och fyllde år......

Nu skulle jag egentligen kunna sätta mig och göra den där avmaskningen för axlar och hals på bakstycket, men jag är nog lite feg för jag hittar på en massa annat som jag ska göra först.
Så gör jag med det som känns svårt, skjuter fram det, hittar på annat som jag bara måste göra först, dumt kanske för när jag väl sätter igång brukar det ju gå riktigt bra och om det inte gör det får man ju göra om tills det blir bra. Så inga fler undanflykter, det är ljust, jag är pigg, har druckit te, laddat diskmaskinen och bloggat, nu gör jag det!!

Kommentarer

  1. Jag ser verkligen fram emot att få se hur det blir! Av bilden att döma så kommer det att bli väldigt fint!

    För mig handlar det om att dom stickor jag använder skall kännas sköna att använda. Det gör att jag använder olika stickor beroende på vilket material jag stickar med. Silke, ull, mohair, bomull och lin är alla olika och det gör att jag också behöver ha stickor i olika material för att hitta den ultimata kombinationen varje gång:) Men jag håller med om att det är ett intressant ämne! och det är alltid roligt att läsa vad andra föredrar för stickor:)

    När det gäller garn, så föredrar jag också naturmaterial.Syntetgarn kommer jag inte ens ihåg när jag stickade med senast - såvida man inte skall räkna in polyamid som ofta ingår i stickgarn:) Men jag håller med dig - hellre ett dyrt kvalitetsgarn som håller länge utan att noppa, än ett syntetgarn som inte gör någon glad:)

    Och det där med att behöva spara ett tag innan man har råd att köpa det man drömmer om - det är ju en del av glädjen när man väl har råd att köpa det man önskat sig:) Hade man råd att köpa det man önskade när man ville ha det - i längden skulle det vara väldigt trist:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken är finast??

Sytt å målat

Tävling