Garnbrist..................


Jag köpte ju garn från USA för lääänge sen, å håller på varsin luvtröja till Arvid å Fanny, nu är det bara ärmarna kvar, kul tyckte jag då får dom snart sina tröjor. Men när jag stickat en bit på Arvids första ärm insåg jag plötsligt att det där lilla nystanet kan inte räcka till två ärmar.....men va gör jag nu, jag kan ju inte beställa mer för frakten är riktigt dyr. Jag kollade Fannys tröja å där ska garnet räcka för den är mindre. Men det stod ju på hemsidan att det skulle räcka...... Ja ja det hjälper ju inte nu. Min första impuls var att knöla in stickningen i en garderob å glömma bort den (så gjorde jag alltid förr) men nej så lätt ska jag inte ge upp tänkte jag.

Rätt som det var kom jag på en lösning, jag gör korta ärmar å så svarta som liksom sticker ut under så ser det ut som två olika tröjor! Jag berättade lite försiktigt för Arvid att garnet räcker inte, men vi gör svarta ärmar. - Coolt! blev svaret å jag kunde andas ut. Kanske bäst jag kollar med Fanny om hon åxå vill ha enfärgade ärmar, INNAN jag stickar klart hennes (det måste ju vara rättvist, eller hur?)

Igår hade Fanny tråkigt sa hon så jag föreslog att hon skulle sticka lite på sina muddar, hm svaret blev inte riktigt vad jag tänkt mej;

- Mamma jag vill börja på nåt nytt.
- Nej men du får ju sticka klart dina muddar först.
- Men du har ju många stickningar, det vill jag åxå ha!
Det dåliga samvetet slog till (hårt) när jag sa, -Men när man är nybörjare måste man göra klart innan man börjar på nåt nytt.

Visst är det svårt att vara en bra förebild för sina barn.



När jag var i Halmstad i fredags hade jag ju planerat in lite garnaktiviteter, först gick jag till mysiga Hemslöjden å vips hade jag handlat garn till ett par vantar, med stjärnor på.

Lite senare var det dags för Madebyme med alla sina frestelser. På väg dit fick jag en bild i huvudet av ett mörkt tjockt lila garn till en grovstickad halsduk. Jag tittade runt i hyllorna, å där finns verkligen så underbara garner, men ingenstans såg jag mitt mörklila. Vi pratade lite å inne på lagret fanns nya garner som inte ens var upp-packade. Å se där var mitt tjocka lila halsduksgarn!!

Från blue sky ALPACAS kommer BULKY 50% alpaca, 50% woll, så mjukt så man bara vill klappa å klappa. Jag bestämde mej för tre härvor å kanske fler senare till vantar.

När jag ändå var där passade jag på att köpa ett par kablar, Knit Pro eller Knit Picks eller vad dom heter just nu. Å till kablarna fanns tippar i st 12, hur läckra som helst, å så måste jag ju bara ha strumpstickor till vantarna. Sen var påsen full å min plånbok tom, men jag var ritkigt nöjd med min inköp.

Efter det här har jag haft ett mycket strängt å allvarligt samtal med mej själv, å förklarat att nu får det vara köpstopp, länge !! Jag försökte försvara mej å sa ja men det är ju bara små projekt, bara tre nystan till varje. Men det är bara att erkänna, jag har ett alldeles för stort garnlager nu och det är verkligen tillräckligt att njuta av å sticka av. Men det är ju så kul att hitta nya spännande projekt försökte mitt sticknördsjag. Jag blir så glad av det, hm, det här börjar likna garnmissbruk sa mitt stränga jag. Nu måste vi ta en vit månad, inget handlande varken på nätet eller i butiker, förstått!?! Ja, ja ok då. Jag ska inte handla mer nu, men sticka å blogga är väl ok? Ja det är ok. Så nu har vi ett avtal mitt stränga jag å sticknördsjaget, en hel vit månad................

Jag fick ju lite duktips å nu har jag hittat en, den passar utmärkt å Jens som aldrig ser nya gardiner å sånt sa helt spontant; - Det var en fin duk. Va glad man blir.






Kommentarer

  1. Garnbrist är farligare än vitaminbrist och solbrist tillsammans. Jag ska snart göra en Skåne-tur. Kanske ska man ta en sväng till Made by me då? Är det värt en omväg?

    SvaraRadera
  2. Ja faktiskt, om man vill ha riktigt fina garner i ull å alpaca och det får kosta. Hon har riktigt läckra garner å ingen akryl så långt ögat når. I min bok är det värt mycket. Å man kan ju göra små projekt å unna sej riktigt lyxigt garn. Kolla hemsidan, där finns öppettiderna.

    Evalinah

    SvaraRadera
  3. Då kanske det blir en sväng dit nästa fredag.Om det inte blir Malmö istället. Hoppas det går bra för dig imorgon och att "domen" inte blir hård
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken är finast??

Sytt å målat

Tävling