Två underbara böcker....






Ja, efter ett par härliga dar med solsken å mycket energi kom ett bakslag, eller var det kanske en bacill? Jag blev helt knockad å orkade absolut ingenting, ena dagen la jag mej tre på eftermiddan å bara sov, upp sex på morronen å få iväg ungarna till skolan å fylla diskmaskin å sånt, sen vid tiotiden tror jag var det färdigt igen, orka ingenting måste lägga mej å sov nästan hela dan.




Jag har inte ens orkat sticka, då kan man ju förstå att något är fel!




Jag har iallafall läst en del om ull,fibrer å garn. Min kanske finaste bok heter "the natural knitter" av Barbara Albright. Den är bara underbar, med vackra bilder djur som producerar härliga fibrer som t.ex Vicuna som lever på ca 4.000 m höjd i Anderna och har fibrer som är tunnare och mjukare än Cashmere. Bland Incafolket var det bara kungligheter som fick bära plagg av Vicuna, om "vanligt folk" gjorde det blev dom avrättade!!



Min andra bok Är "Sticka i naturfärger" av Kari Hestnes, den har åxå fantastiska bilder, kul mönster åen läsvärd text.



Nummer ett på min önskelista är alltid garn eller stickor, och nummer två är böcker om stickning, virkning å garn. Vissa böcker kan man låna på bibloteket men en del måste man bara äga, så man kan titta i dom precis när man vill.


Innan jag blev sjuk pillade jag lite med min Eskimoväska, så nu har jag två färdiga stycken som ska fixas ihop. Men jag har lite svårt att göra precis som det står i en beskrivning så jag virkade ihop delarna istället för att sy och nu har jag börjat fundera på om jag ska virka en rund eller oval botten................i mönstret är det ingen speciell botten men jag vill nog ha en väska som man kan ställa på golvet.


Frågan är om det blir bäst med rund eller oval????


Nu är Fanny pysselsugen så vi får väl se vad vi kan hitta på, kanske är dags att lära henne att virka eller sticka.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken är finast??

Sytt å målat

Tävling