Visst är det roligt att gå på kurs!

För ett par år sedan gjorde jag en rolig resa med min kompis Eva, vi anmälde oss till en kurs med Vivan Höxbro, ni vet hon med böckerna omDominostickning och Skuggstickning, kursen var i hennes atelje i Danmark en helg. Vi fick tips om ett mysigt Bed and Breakfast där vi bokade rum å sen reste vi till Danmark. Vi åkte bil ner ,det var i april tror jag, så allt var grönt å fint.


Alla på kursen var från Danmark utom vi, men det fungerade bra med språket, vi var nog tolv kvinnor i olika åldrar å en man, vi lärde oss mycket, åt god mat, pratade å skrattade å så fick vi mannekänga i Vivians fantastiska stickade plagg.


Hon har ett "eget" garnmärke som spinns i USA, medan vi stickade satt vi å tittade på en stor vägghylla med Vivians fantastiska ullgarn i en massa ursnygga färger, vi diskuterade och funderade länge på vilka färger vi helst ville ha när vi skulle handla från denna hylla med "skatter".


Gissa om det var två svenska tjejer som blev långa i ansiktet när Vivian förklarade att enligt avtalet med spinneriet fick hon inte sälja garn själv, enda sättet att lägga beslag på det vackra garnet var att köpa färdiga kit från en nätbutik som hennes dotter i USA drev, å gissa om vi blev ännu mer snopna när vi förstod att om vi skulle beställa där skulle vi inte ens få välja färgerna själva, varje modell fanns i en eller ett par färgställningar och dom fick man köpa, inget fritt skapande här inte. Vi försökte förklara att dom reglerna kunde ju inte gälla oss, vi som kom ända från Sverige, men hon var stenhård. När hon såg hur besvikna vi blev tyckte hon nog synd om oss för till slut fick vi några nystan var från hennes restgarnskorg, visst blev vi jätteglada för det, men det var ganska jobbig att sitta å se allt det fina garnet å veta att man inte kunde köpa en endaste liten härva.


Det blev iallfall ett härligt minne och om nån undrar vad jag stickade av dom där små nystanen jag fick, kan jag berätta att dom ligger i en låda å väntar, tills jag hittar absolut rätt projekt för dom................


Stickhälsningar Evalinah

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilken är finast??

Sytt å målat

Tävling